Servicekosten
Bij de aankoop van een woning/appartement of meergezinshuizen, staat bijna altijd vermeld dat er ‘Hausgeld’ betaald moet worden per maand.
Wat wordt hiermee bedoeld?
In Nederland kun je dit vergelijken met de servicekosten van een huurwoning. Het zijn algemene kosten in en rondom het gebouw. Bijvoorbeeld:
- Afvalverwijdering en straatreiniging
- Elektriciteitsvoorziening voor gemeenschappelijke ruimtes zoals gangen en wasruimtes
- Verzekering voor woongebouwen (eigendoms- en aansprakelijkheidsverzekering)
- Verwarmingskosten (indien centrale verwarming aanwezig)
- Schoonmaakkosten
- Water en riolering
- Warm water
- Onderhoud lift
- Kosten voor huismeester
Deze kosten worden allemaal verdeeld over de eigenaren met een verdeelsleutel naar oppervlakte. Een Hausverwalter zorgt ervoor dat alles strak op papier staat. Jaarlijks zijn er vergaderingen voor de vereniging van eigenaren, waarin alles wordt vastgelegd. Vraag bij een aankoop altijd naar de stukken, want daarin staat ook wat de opgebouwde reserves zijn en eventuele noodzakelijke investeringen die gedaan moeten worden in de toekomst.
Wie betaalt het Hausgeld?
De meeste kosten van het Hausgeld kunnen doorbelast worden aan de huurder. Echter niet alle kosten. Investeringen aan het pand (bijvoorbeeld een nieuw dak om maar iets te noemen, niet). Even ruw gezegd is 2/3 meestal wel door te belasten.
De Hausverwaltung heeft het Hausgeld altijd opgesplitst in:
- Umlagefähige Kosten (door te belasten)
- Nicht umlagefähige Kosten (niet door te belasten).
Bij aankoop van een woning moet je dit altijd even goed in beeld hebben. Vraag dan altijd ook naar deze stukken.